Sinaia iese de pe harta turismului

BEST OF 2014

Primaria încasează taxe de promovare turistică… Pentru ce?

În perioada 13-16.03.2014, la Romexpo s-a desfăşurat ediţia de primăvară a deja cunoscutului Târg de Turism al României, manifestare datorită căreia mulţi agenţi economici din turism de pe întreg cuprinsul ţării noastre au avut de câştigat. Un advertising făcut în mod profesionist poate contribui cu siguranţă la sporirea cifrei de afaceri, chiar dacă trecem printr-o nedorită recesiune economică. Însă pentru ca acest lucru să se petreacă e nevoie, evident, de mai mulţi factori convergenţi. Vrând, nevrând există întotdeauna o interacţiune între agenţii economici din turism şi administraţiile locale ale diverselor staţiuni. Aceeaşi situaţie o regăsim şi în Sinaia. Numai că la noi, atunci când vine vorba de implicarea factorilor edilitari situaţia devine dramatică şi mulţi agenţi economici efectiv îşi pun mâinile în cap. Probabil că nu mai avem mult şi vom putea spune că situaţia va putea fi descrisă cu termenul “catastrofal”! Dar n-am vrea să cobim…

La această ediţie a Târgului de turism am remarcat prezenţa unui număr însemnat de asociaţii de turism regionale şi locale, precum şi a numeroşi agenţi de turism din ţară şi străinătate. Să nu uităm că această manifestare reprezintă cel mai important eveniment de turism pe plan naţional.

Implicarea administraţiei locale sinăiene pentru promovarea turismului a fost şi de această dată “sublimă, dar a lipsit cu desăvârşire”, vorba lui Nenea Iancu. Aşa cum de altfel ne-am obişnuit în ultimii cinci ani, cel puţin, Sinaia participă prin… lipsa totală! Nu tu un stand cât de mic, nu tu un pliant! “Perla Carpaţilor” nici n-a existat la acest atât de important târg turistic. Să nu uităm însă că suntem plătitori de taxe şi nu merităm aşa ceva, indiferent că puterii locale nu-i pasă decât de propriile interese. Probabil că deocamdată cei responsabili din administraţia locală nu au înţeles că, asa cum reclama este sufletul comertului, cheia succesului în turism o reprezintă promovarea cât mai intensă şi eficientă totodată.

Iată câteva scurte referiri la tarifele percepute de organizatorii Târgului de turism de la Bucureşti: chiria pentru un spaţiu de 21 mp a fost 6300 lei pentru cei care sunt membri ai Federaţiei Asociaţiilor de Promovare Turistică (FAPT), adică beneficiază de 50 la sută reducere. Preţul normal este în jur de 600 lei/mp de stand. Cât ar fi ajuns oare costurile pentru o staţiune cum este Sinaia, de nu am participat? Oare din banii strânşi până acum din Taxa de promovare nu se acopereau aceste costuri? Puterea locală a preferat însă să tipărească mii de “Jurnale de şantier” cu Tanti Miţa şi Gigel, mii de broşurici “Sinaia – Revista de veşti bune”, unde se promovează cultul personalităţii, iar în campania din 2012, mii de broşurele galbene cu peste 20 de “proiecte”, printre care şi “dezvoltarea şi promovarea turismului”. Cu aceşti bani se puteau tipări câteva mii de materiale de promovare a Sinaiei. Căci în momentul acesta nu avem nici unul (tipărit de primărie). Face excepţie broşura Sinaia – Perla Carpaţilor, editată de Asociaţia Turistică Sinaia, care este considerată inexistentă de conducerea urbei.

Să nu uităm, în acelaşi context, şi faptul că la noi în oraş, de câţiva ani buni – aproape cinci dacă nu ne înşeală memoria – “bântuie” cu asiduitate, alungând turiştii, fioroasa caracatiţă galbenă. Nu vrem să exagerăm, dar probabil că numărul turiştilor alungaţi prin acest ingenios sistem de adunare a câtorva firimituri în plus la bugetul local este de ordinul miilor. Asta în timp ce în staţiunile învecinate edilii se luptă, în fel şi chip, pentru a atrage cât mai mulţi turişti, în primul rând prin crearea unei suficienţe în ceea ce priveşte locurile de parcare. În aceeaşi ordine de idei, e cazul să ne amintim încă un lucru important. Anume, acela că în marea majoritate a localităţilor nici una dintre asociaţiile locale de promovare turistică nu susţine introducerea de către edili a taxei de promovare turistică. Fără alte comentarii!

În clipa de faţă este aproape imposibil de precizat momentul în care administraţia locală va reveni cu picioarele pe pământ şi va înţelege adevărata importanţă a turismului pentru Sinaia şi a faptului că sprijinirea agenţilor economici ce activează în acest domeniu ar trebui să fie un deziderat major, dacă într-adevăr se doreşte ca oraşul să se înscrie pe o pantă ascendentă. Dar, deocamdată, ne aşteaptă încă o vară cu centrul oraşului făcut zob, de care turiştii fug mâncând pământul…

P.S. Cu toate astea însă o să avem “tichie de mărgăritar”. Nu ne ajungea un Centru de Informare Turistică ce “arde gazul degeaba”. Vom cheltui sume importante de la buget de-acum înainte pentru încă un Centru. În condiţiile în care puţinii turişti ce ne mai vizitează nu au pentru Sinaia, pe buze, decât epitete de genul “pustiu, dezolant etc.”

Puncte de „reper“:

Legat de tema în cauză ce – trebuie să recunoaştem – este o “chestiune arzătoare la ordinea zilei”, preşedintele Asociaţiei Turistice Sinaia, domnul Alexandru Dobrotă, a avut amabilitatea să ne spună câteva cuvinte.

Asociaţia Turistică Sinaia are ca scop colaborarea atât cu reprezentanţii administraţiei locale, cât şi cu asociaţiile de profil locale şi naţionale pentru a putea pune la punct un plan unitar de promovare şi dezvoltare a turismului din Sinaia pe următorii 15 – 20 de ani. Aceasta constă în realizarea de materiale de promovare în mai multe limbi de circulaţie internaţională – engleză, franceză, germană, rusă, italiană, spaniolă – , prezentarea cu aceste materiale la târgurile de profil din ţară şi străinătate, organizarea de infotrip-uri cu agenţiile de turism din ţările europene potenţiale furnizoare de turişti, înfrăţirea cu asociaţiile similare din străinătate pentru a genera schimburi de turişti şi alte activităţi legate de promovarea turistică. Dar toate aceste activităţi se vor concretiza numai după finalizarea lucrărilor de modernizare a oraşului.

You may also like...

Leave a Reply