Domnia legii bunului plac… Puterea locală, stăpână pe domeniul CFR-ului!

DSCN8421 DSCN8418 DSCN8427 DSCN8453

Când puterea locală îşi pune ceva în gând, devine absurd să crezi că mai există vreo şansă să o poţi întoarce din drum, indiferent chiar de cât de solidă îţi este argumentaţia! Pentru că nici nu o va asculta, nici nu o va lua în seamă… Exact asta se întâmplă şi cu parcarea de la gară, loc care, din nefericire, a intrat sub incidenţa sferei de interese a puterii locale de mai mulţi ani. Acum lucrurile au cam dat din nou în clocot, de data această însă mult mai pronunţat. Trecând peste orice „piedici” le-au stat în cale, mai marii urbei au demarat (cu de la sine putere!) lucrările de (re)amenajare a parcării de la gară. Se pare că nici un efort nu-i prea mare atunci când e vorba de o sursă de venituri suplimentară pentru SC Transport Urban SA, iar locul despre care vorbim este unul din aceste obiective prioritare! În momentul de faţă se lucrează cu mare entuziasm la construirea unui adevărat labirint de alveole mărginite cu borduri „de unică folosinţă”. Pentru montarea acestora au fost demontate bordurile vechi, supersolide, din granit, aflate acolo din secolul trecut, când a fost construită clădirea gării! Trecând peste aspectele legate de anumite chestiuni legale, noua reamenajare a spaţiului de parcare de la gară a bulversat complet orice ţinea de funcţionalitatea acestei zone. Taxiurile aşteaptă acum cu… spatele la clienţi, autospecialele pentru cazuri de urgenţă nu mai au pe unde interveni prompt din cauza alveolelor cu borduri înalte, călătorii, cu bagaje cu tot, vor avea mai mult de ocolit, semn că specialiştii din administraţia noastră locală şi-au dat toată silinţa să facă un lucru în stilul lor caracteristic: costisitor şi fără pic de utilitate practică! Pentru a afla cât mai exact ce se întâmplă acolo şi de când durează acest conflict, ne-am adresat şeful staţiei CFR Sinaia, ing. Vasile Loredana, care a făcut unele precizări legate de acest subiect fierbinte: „N-aş putea să spun care a fost scânteia care a declanşat conflictul, dar acesta a început încă din 2009. Atunci am închiriat parcarea unei societăţi comerciale, având continuitate la închirierea acestui spaţiu. Aceasta a început să amenajeze parcarea pentru a o putea folosi, dar primăria i-a ridicat toate dotările pe care le adusese. Atunci a început adevăratul conflict. CFR-ul a revendicat terenul. Noi avem planşe încă din anul 1939 care dovedesc că terenul CFR-ului se întinde până undeva la jumătatea scărilor, având de asemenea şi vecinătăţile recunoscute odată cu delimitarea spaţiului pe care s-a construit DN1. Deci DN1 se învecinează direct cu terenul ce aparţine CFR-ului şi în nici un caz cu un teren aparţinând primăriei”.

CFR deţine cu acte în regulă terenul din faţa Gării Regale?

CFR deţine foarte multe terenuri, pe suprafeţe uriaşe. Primăria profită de faptul că întocmirea certificatelor de proprietate pentru toate aceste terenuri costă foarte mult, astfel încât, până la alocarea fondurilor, întocmirea actelor de proprietate mai este cale lungă. Ca urmare, şi-a permis – în mod ilegal – să treacă, printr-o Hotărâre de Consiliu Local, acest teren în inventarul oraşului. Până la acea dată CFR plătea impozit pentru acest teren. Poţi trece fără despăgubire un teren din proprietatea cuiva în proprietatea altcuiva?! Conform Codului Civil, sub streaşina unei proprietăţi nu poate fi terenul altcuiva.

În ultima vreme au fost făcute presiuni asupra dumneavoastră pentru a ceda într-un final terenul respectiv?

„Noi, CFR-ul, am făcut demersuri. Am avizat Serviciul pentru Administrarea Patrimoniului Naţional Prahova care, automat, a înştiinţat Inspectoratul Judeţean de Poliţie Prahova. În urma acestor demersuri, la un moment dat, primarul oraşului a vizitat parcarea şi m-a invitat acolo la o discuţie în care a folosit chiar şi ameninţări la adresa mea. Eu i-am explicat că, în primul rând, înainte să se apuce de aceste construcţii, trebuia să aibă avizul Ministerului Transporturilor pentru că aceasta este o zonă de protecţie feroviară. Primăria nu are nici măcar avizul Direcţiei Monumente Istorice Prahova. În urma refuzului meu de a accepta executarea lucrărilor la parcare, primarul Vlad Oprea m-a ameninţat că va interveni personal pentru ca să fiu destituită din funcţia pe care o ocup. I-am explicat că nu îmi fac decât datoria, lucru pentru care am fost din nou insultată! Primarul a refuzat să poarte orice dialog şi, imediat după aceea, a ordonat muncitorilor continuarea lucrărilor, adresându-mi cuvinte injurioase şi în faţa acestora”. Gara Regală este monument istoric şi se pare că autorităţile locale nu au toate actele şi avizele necesare ca să preia acest teren şi să-l exploateze. Cum comentaţi? „Afirmaţia dumneavoastră este foarte adevărată. Tot ansamblul Gării Regale, inclusiv piaţeta, este monument istoric clasificat în categoria AA. Deci peste această categorie mai sunt doar monumentele recunoscute de UNESCO. Aşadar, mai sus de-atât nu se poate! Specialiştii au recunoscut importanţa covârşitoare a acestui ansamblu arhitectonic. Primăria a schimbat însă, fără nici un fel de aprobare, şi destinaţia şi aspectul, cum ar fi piaţeta”.

Aţi anunţat forurile superioare ale conducerii CFR?

„Da, bineînţeles. În urma demersurilor Regionalei CFR, pe 8 aprilie 2014 noi am obţinut o Ordonanţă Preşidenţială de încetare a lucrărilor. Primăria a făcut apel. Noi am cerut oprirea lucrărilor până la terminarea dosarului de revendicare a terenului. Însă Primăria a câştigat apelul la Tribunalul Prahova”.

Aveţi cunoştinţă de aprobarea unui proiect de hotărâre al Consiliului local prin care parcarea din faţa gării a fost dată în exploatarea SC Transport Urban?

„Nouă nu ni se aduc la cunoştinţă hotărârile Consiliului local. Pot să vă spun însă exact cum a procedat primăria. Începând din 2009, când aceasta a luat în administrare terenul, fără să aibă nici un fel de act, şi până la apariţia în acest caz a SC Transport Urban, a mai existat o societate comerială, iar din anul 2013 SC Transport Urban administrează parcarea”!

Cum credeţi că va evolua această situaţie?

„În momentul de faţă am făcut toate demersurile necesare şi aşteptăm hotărârea instanţei. Însă îmi pare foarte rău că în acest moment se distruge un bun de patrimoniu al statului român. Conflictul dintre CFR şi Primărie este foarte grav. Aceasta a distrus chiar şi un trotuar lateral acoperit cu dale pe care cei de la Direcţia Monumentelor Istorice ne-au interzis chiar şi nouă să-l atingem, să-l modificăm în vreun fel. Nici vorbă să se respecte forma iniţială în care a fost construit acest trotuar”.

Cât de utile vi se par noile lucrări executate de primărie?

„Actualul proiect este foarte prost conceput. Gara trebuie să aibă un drum de servitute, chiar dacă acolo ar fi terenul primăriei, cu toate că nu este! Acum, în gară, nu mai pot intra autospecialele pentru o intervenţie de urgenţă. Spre exemplu pompierilor le va trebui un timp îndelungat să manevreze autospecialele pentru a le putea poziţiona corespunzător în cazul stingerii unui incendiu. De asemenea, scuarurile sunt extrem de înguste, iar taximetriştii au fost mutaţi cu totul în cealaltă parte a gării, acum maşinile fiind parcate cu spatele la locul prin care vin clienţii, ceea ce este anormal. Curios, primarul vrea să facă un lucru frumos. Dar înainte să fie frumoasă, o parcare trebuie să fie utilă. Să ne amintim şi de faptul că din cauza lucrărilor a fost distrus şi scuarul, împreună cu cei doi stâlpi de iluminat care se aflau pe el. Oricum, sunt convinsă că în momentul în care legea va fi aplicată corespunzător, acest conflict se va încheia şi lucrurile vor reintra în normalitate”.

O ultimă întrebare: Aţi fost într-adevăr ameninţată de primarul Vlad Oprea şi de Mircea Roşca?

„Cu ocazia festivităţilor prilejuite de sosirea trenului regal în gara Sinaia, pe 1 Decembrie 2013, la un moment dat am fost invitată deoparte la o discuţie de către primarul Vlad Oprea, acesta fiind însoţit şi de deputatul Mircea Roşca. Atunci am fost ameninţată în repetate rânduri că va face demersurile necesare să fiu destituită din funcţie în cel mai scurt timp, în câteva ore, adică chiar până când trenul regal va ajunge înapoi la Bucureşti. Asta pentru că domnul primar nu vrea să înţeleagă, deşi i-am explicat foarte clar, că domnia sa nu are nici o autoritate în spaţiul Gării CFR şi se pare că nu poate suporta acest lucru”.

În momentul în care această ediţie a publicaţiei noastre vedea lumina tiparului lucrările de amenajare a zonei din faţa gării continuau nestingherite. Problema conflictului apărut din acest motiv între administraţia locală şi CFR este departe de a se fi rezolvat şi nu intenţionăm să facem vreun pronostic hazardat. Asta pentru că, după cum se vede, legea bunului plac este aplicată cu temeinicie de puterea locală sinăiană!

You may also like...

Leave a Reply