Din „cronica unor drumuri dărâmate“!

 

DSCN2891

E clar ca lumina zilei că locuitorii cartierului Poiana nu mai concep să fie „călcaţi” în picioare de firmele ce-au „râmat” de-a lungul şi de-a latul drumurile publice ale acestei aşezări omeneşti. Gata, cuţitul le-a ajuns până la os, drept pentru care, prin reprezentanţii lor, au „au tăbărât” pe Primărie, pe 27 octombrie a.c. ca să tragă linie – să scadă sau să adune – ce au mai făcut constructorii, conform celor stabilite prin Procesul Verbal nr.9655/16 octombrie 2015, încheiat între administraţia locală şi cetăţeni. Atunci stabiliseră că săptămânal se vor întâlni la primărie ca să constate stadiul lucrărilor de canalizare şi aducţiune a apei potabile pe perioada celor şapte zile scurse de la ultima întâlnire. Dar ce să adune, când au numai de scăzut? Starea drumului principal şi cea a şase străduţe colaterale prezentându-se, la această dată, tot în halul în care era acum opt zile, la prima întâlnire dintre constructor, primărie şi cetăţeni. Cum spuneam şi altă dată, e bine că societatea civilă, cetăţenii „se mişcă”. Nu mai sunt indiferenţi la ceea ce se întâmplă anapoda în cadrul cetăţii lor. Lucru acesta trebuie să le dea de gândit actualilor politicieni (de stânga, de dreapta sau de centru, că Dumnezeu ştie de ce se mai împart astfel, din moment ce toţi sunt la fel!).  Paharul s-a umplut, dă peste, şi oamenii îşi cer dreptul lor de a duce o viaţă mai bună, de a avea drumuri îngrijite, circulabile, modernizate şi de a nu mai duce grija faţă de ziua de mâine. Asta ar trebui să le intre în cap guvernabililor noştri şi majorităţii celor care au intrat în politică având ca scop numai şi numai interesul lor personal: să jupoaie ţara de bani şi să-şi dureze numeroase vile-castele, întorcând cu furca leţcaiele furate din cele publice. Totul, metaforic vorbind, e ca un burete îmbuibat cu lături şi care acum trebuie bine stors, limpezit. Şi să nu aibă nici o grijă, că va fi stors de cine trebuie şi când trebuie! Dar revenind la oile noastre, vom spune că de forţa cetăţenilor aveau să-şi dea seama responsabilii cu lucrările de canalizare şi de aducţiune a apei potabile în cartierul Poiana, pe data de 27 octombrie a.c., în biroul primarului când, faţă în faţă, şi-au pus sufletele pe masă. Pentru a nu vorbi în gol, toţi cei prezenţi s-au adunat în jurul unei mese, spunându-şi fiecare păsurile, punându-se accentul asupra rezolvării lor. Din partea constructorului răspunzător de lucrările de canalizare au răspuns „la apel” ing.Valerică Căciulă – reprezentantul antreprenorilor, ing. Cezar Măriuţă – şef santier şi încă un subşef – ing. Gheorghe Ivan din partea Euroconstruct Trading 98 SRl Bucureşti, cât şi ing. Jean Badea – manager de contract al alimentării cu apă şi canalizare a oraşelor Breaza şi Comarnic din partea Hidro Prahova – beneficiarul acestor lucrări. În zadar, poate, unii au încercat să-şi astupe urechile, deoarece cetăţenii din cartierul Poiana, adunaţi în jurul primarului şi viceprimarului, şi-au exprimat cât au putut de apăsat, în limita bunei-cuviinţe, nemulţumirea faţă de constructori. Fie că era vorba de firma ce execută lucrările de canalizare, fie că era vorba de firma SC Montin SA Ploieşti, care s-a ocupat cu lucrările de aducţiune a apei potabile în bazinele „Pirică” şi „Colţi” prin staţia de pompare construită pe drumul principal, la bifurcaţie, cu strada (uliţa) „Ogrăzi”. S-a invocat aici că unele lucrări de canalizare se fac de mântuială (umplutura de deasupra tuburilor nu se tasează aşa după cum spun normativele – talpa de compactare fiind „abandonată” în ograda domnului Staicu Ion, Poiana, 324, aprovizionarea cu unele materiale (beton, asfalt etc.) este deficitară din care cauză se trage chiulul, nu se lucrează întotdeauna şi sâmbătă, ţevile din PVC pentru apa potabilă în punctele „Drăgan Gheorghe”, Poiana, 316, şi „Alimentara Colţi” nu sunt branşate la cămine, umplutura de pământ (surplusul) bălteşte la Izvorul de la „Colţi“ etc. De asemenea, cetăţenii au ridicat problema captării apei din punctul „Coşcove” şi extinderea reţelei de apă potabilă de la bazinul „Colţi” până la bazinul „Bodovanul”, prin pompare. Apoi constructorul lucrărilor de canalizare „s-a jurat” în faţa naţiunii – ca să mai şi glumim niţel! – că peste două săptămâni (Atenţie! 8 noiembrie a.c.) tronsonul de drum „Oprescu” – „Colţi” va fi adus la starea iniţială. Între timp, un „oaspe” sosit mai de departe s-a retras strategic pe motiv că merge pe teren să vadă cum stau lucrurile la faţa locului.
***
După care primarul şi viceprimarul interimar s-au deplasat în teren să vadă ce au mai făcut constructorii între timp. Dar la „Oprescu” le ţinea calea un grup de cetăţeni nemulţumiţi cum arată drumul „Botoceşti” pe unde este deviată circulaţia pentru a permite constructorului să lucreze pe drumul principal. În rezumat, această cale de acces care cândva era pe o porţiune asfaltată, de data asta acum e plin de gropi, de denivelări vizibile şi din avion. Cu alte cuvinte, este aproape de necirculat pe ea. Şi totuşi conducătorii auto, strângând din măsele şi înjurând pe cine ştiu ei, se încumetă să şofeze, neavând încotro, pe această stradă făcută varză. „Nu mai există şanţuri, de drum ce să mai zic că, vedeţi şi dumneavoastră, e praf şi pulbere. Cu lucrările astea de canalizare s-a distrus totul”, ni se plânge doamna Paraschiva Moncea, Poiana, 465. Între timp primarul îl apelează pe constructor. „Ne-am adunat aici ca să spunem ce ne doare. Drumul, uitaţi-vă şi dumneavoastră, e jalnic” (Şi îşi pune mâinile în cap). Să mai veniţi şi când plouă, dar cu cizme, altminteri noroiul vă ajunge până la glezne. Şanţurile sunt înfundate”, ne spune plină de amărăciune doamna Elena Drăcea, Poiana, 454. „Şeful de şantier nu răspunde. Vă rog sunaţi-l dumneavoastră pe ing.Gheorghe Ivan”, i se adresează primarul, viceprimarului. Se vede venind o Dacie roşie care pare o barcă pe valuri de cum înaintează pe drum. „Vă place, nu?!?”, zice într-o băşcălie dureroasă ajungând în dreptul autorităţilor. Opreşte, se dă jos din maşină şi, indignat, se adresează primarului: „Puneţi şaua pe ei, că ne-am săturat!” Pleacă mai departe. Viceprimarul către primar: „Vine Gheorghe Ivan!”
Iată-l coborând din maşină. Şi încolţit din toate părţile şi după ce îi ascultă pe toţi (îmi dau seama că e un psiholog bun) şi atmosfera scade din „presiune”, conchide: „Ascultaţi-mă o clipă! Vă rog! În câteva zile reparăm drumul principal de la Oprescu în sus, după care vom repara şi această stradă. Ca să fie clar! Nu pot să le fac pe amândouă odată. Înţelegeţi! Dacă aş lucra şi pe drumul principal şi pe Botoceşti aş bloca accesul spre Colţi. Şi nu se poate”! Şi ca să scoată ochii celor prezenţi balastează câteva gropi cu pământ în care se văd şi câteva pietricele.
***
Autoturismul viceprimarului „ne repede” până la Colţii de Nisip unde constatăm că firma SC Montin SA Ploieşti şi-a lăsat în aer capătul ţevii de PVC fără să o branşeze cu cea care vine de la staţia de pompe. Probabil, se aşteaptă asfaltarea drumului de către cei de la canalizare ca să-l spargă din nou Montinul pentru branşarea acestei ţevi cu cea de dincolo de drum, aflată în dreptul cazanului de fabricat ţuică – proprietate Terecoasă Alexandru. Surplusul de pământ depozitat aproape de carosabilul drumului este îmbuibat cu apă, mocirlit. Luaţi aminte domnilor de la Montin că mai încolo de potmoalele dumneavoastră, în 1893, Din Al Manii a făcut din captarea unui izvor un monument arhitectural am putea spune. Repet, era în 1893 şi astăzi, permiteţi-mi să vă aduc aminte că suntem în anul de graţie 2015, pe sfârşite. Nu simţiţi cum istoria ne arată cu degetul a pagubă?
***
Concluziile le rezumă primarul interimar: „Întâlnirea cu oamenii din cartierul Poiana mă sprijină în demersurile cu privire la refacerea sistemului rutier deteriorat în urma lucrărilor de canalizare. La această şedinţă de lucru – aş numi-o eu – a participat şi responsabilul proiectului de apă şi canalizare (ing. Badea Jan, n.r.) care a consemnat nemulţumirea cetăţenilor promiţând că va lua măsuri pentru terminarea lucrărilor şi refacerea drumurilor la starea iniţială în cel mai scurt timp. Constructorul care a fost de faţă, şi anume ing. Căciulă Valerică, – reprezentantul antreprenorilor lucrării de canalizare şi şeful de şantier – ing. Cezar Măriuţă, au promis în faţa mea şi a cetăţenilor refacerea sistemului rutier în maxim două săptămâni. De asemenea, la această întâlnire s-a ridicat problema alimentării cu apă potabilă a bazinului din Muchea Gâlmii, prin montarea unor staţii de pompare în zona bazinului de la „Colţi”. Această lucrare va fi luată în calcul la întocmirea bugetului primăriei pe 2016, urmând a fi menţionată pe lista de investiţii, anexă la buget. După reabilitarea sistemului de apă potabilă în zona menţionată (Muchea şi Valea Gâlmii, n.r.) se va renunţa la sursele de apă potabilă iniţiale. Cât priveşte repararea drumului Botoceşti, s-a hotărât, după cum ştiţi de la faţa locului că imediat după refacerea drumului principal, Poiana până la intersecţia Oprescu, să repare şi această stradă prin asfaltarea porţiunii care a fost deteriorată. Firma Montin – constructorul reţelei de apă potabilă – a promis că în cel mai scurt timp va conecta conductele noi introduse la reţeaua de apă potabilă şi va refacere carosabilul în zona staţiei de pompe cât şi cea de la Colţi – izvorul de apă. Ţin să mulţumesc oamenilor din Poiana pentru sprijinul ce mi-l acordă în vederea terminării tuturor lucrărilor şi refacerii sistemului rutier în acest cartier”.
***
Aşa este când cetăţenii şi-au luat din nou soarta în mâini. Vânt la pupă!…

You may also like...

Leave a Reply