Din profunzimile nebănuite ale promovării turistice… Ce distracţii oferă Sinaia turistului coborât de pe pârtie?

Din ce în ce mai des sintagma „promovarea turistică a Sinaiei“ se află pe buzele sinăienilor! Discursurile oficiale abundă, la rândul lor, în fel de fel de declaraţii ce pun pe plan prioritar aceeaşi problemă: promovarea turistică a oraşului, care trebuie făcută de acum înainte cât mai feroce posibil! Poate ne ajută astfel providenţa şi o să avem atâţia turişti de n-o să ştim unde să-i mai cazăm, iar telegondola va circula tixită de oameni… Dacă n-ar fi vorba şi de data aceasta doar de… vorbe (să nu le spunem „goale“ sau „deşarte“, că nu-i frumos!), atunci am putea chiar crede într-o schimbare în bine! Cine ar putea fi atât de ranchiunos încât să nu-şi dorească cu adevărat o Sinaie în care nu doar de Paşte, Crăciun sau Revelion gradul de ocupare să fie de peste 90 la sută? Evident, nimeni, pentru că un aflux important de turişti ar însemna, implicit, bunăstare pentru aproape întreaga suflare a urbei!

DACĂ TELEGONDOLĂ NU E, NIMIC NU E…

În afară de cele două mult lăudate telegondole, care ştim cu toţii ce înseamnă pentru oraş din toate punctele de vedere, ce altceva le mai oferim turiştilor? Dacă ar fi după puterea locală, altceva nici n-ar mai trebui… Dacă şi-au văzut ei această ambiţie pusă pe picioare şi Transport Urban îşi face planul, nimic nu mai are nici o importanţă? Dacă mai adăugăm şi faptul că telegondolele vor fi folosite drept principală laudă în campania electorală ce va să vină, atunci avem o imagine de ansamblu destul de clară! În rest, turismul n-are decât să se descurce cum poate! Arealul din preajma Castelului Peleş musteşte de gunoaie, tomberoanele zac pline şi chiar dau pe afară, în văzul turiştilor, aleea de acces la castel a fost blocată, nu există nici acum o parcare fiabilă pentru autocare… Şi tot aşa!  Drumul spre cartierul Cumpătu – unde se află Casa memorială George Enescu, un foarte important obiectiv turistic – e făcut praf de ani de zile, iar spre Cota 1400 drumul turiştilor se blochează cu bariera, obligându-i să ia telegondola! Autoturismele turiştilor sunt oprite şi taxate cu mult înainte să ajungă spre parcarea telegondolei (unii nici nu se duc acolo!). Concomitent, se desfăşoară – la ordinul puterii locale! – o acţiune feroce de blocare a roţilor şi amendare a turiştilor care-şi lasă maşinile prin centru! Ce posibilităţi de distracţie au turiştii după ce coboară de pe munte? Avem cinematograf, aşa cum s-a promis? Casinoul foloseşte mai mult la chermeze fastuoase şi alte asemenea manifestări valoroase care le aduc politicienilor locali capital de imagine! Nu tu un spectacol, nu tu un concert, nu tu o pisă de teatru aşa ceva e foarte rar. Aşa ceva e foarte rar! Nimic care să atragă turiştii după ce au terminat de schiat sau de urcat pe stânci… Avem, în schimb, bâlci de toamnă, ca să ajungem cât mai adânc îngropaţi în derizoriu, să ne sufocăm de promiscuitate!

DIFERENŢA DINTRE “VIS” ŞI CRUNTA REALITATE…

Birurile de tot felul puse de-a lungul ultimilor ani agenţilor economici din turism şi atitudinea ostilă faţă de aceştia din partea puterii locale sunt strigătoare la cer! La târgurile de turism participăm cu un regiment de angajaţi “apreciaţi” din primărie şi cu două – trei pliante (unele chiar redactate eronat!)… Cireaşa de pe tort? Programul de lucru al Centrului de informare turistică! Acesta este închis tocmai în week-end, dovadă că puterii locale îi pasă de promovarea turistică cât de veveriţele zburătoare din Galapagos! Exemplele de indiferenţă, dezinteres major şi delăsare ale puterii care conduce destinele oraşului faţă de turismul sinăian ar putea lesne continua, dar nu avem intenţia să plictisim pe nimeni! Ne facem doar datoria de a trage un semnal de alarmă! Discursurile sforăitoare despre cât le pasă politicienilor de promovarea turistică din Sinaia vor începe să curgă gârlă de acum înainte, pentru că se apropie alegerile locale. Ei nu vor altceva decât voturi, un nou mandat, încă patru ani la putere, ca să-şi continue opera de satisfacere a intereselor proprii sau de grup restrâns! De aceea ar fi cazul să observăm că vorbele, laudele meşteşugite despre iplicarea puerii locale în promovarea turismului nu au cam nici o tangenţă cu realitatea! E pură demagogie, iar crunta realitate confirmă acest lucru!

P.S. Pentru ca turismul să-şi recapete valenţele de odinioară la Sinaia ar fi imperios necesar să nu mai avem de-a face cu atitudini discreţionare, care pun în prim plan doar ambiţiile şi interesele unor persoane „influente” sau ale unor grupuri de interese! Ar trebui ca şi la Sinaia să se abroge odată pentru totdeauna „Legea bunului plac“ care a devenit o practică uzuală de prea multă vreme… Cât o mai trece oare până-n ziua aceea?

You may also like...

Leave a Reply