Drumurile din Comarnic, prioritate absolută pentru administraţia locală!

Istoria drumurilor este la fel de veche ca omenirea. Cărarea, poteca, drumul asigură comunităţii umane relaţii cu lumea imediată sau îndepărtată. „Drumul” provine de la grecescul „dromos” este o fâşie îngustă şi lungă de teren, relativ subţire, destinat circulaţiei. Drumurile construite de romani acum circa 2.000 de ani – Via Appia, Via Cassia sau Via Postumia (Italia) – se mai păstrează şi astăzi în stare bună. Secretul: ei construiau atunci în sistemul macadam, foloseau patru straturi: jos- bolovani, apoi pietriş, nisip şi se acoperea cu lespezi de piatră. Cei care se ocupau de construcţia drumurilor erau specialiştii din armată care ştiau meserie. Drumurile romane nu se lăsau pentru că aveau fundaţie, de o parte şi de altă parte erau rigole pentru scurgerea apei şi s-a circulat foarte bine pe ele timp de 2.000 de ani.
În secolul 17, comărnicenii, cărăuşi de nădejde în acele vremuri, transportau mărfurile negustorilor pe poteci de plai şi ulterior pe drumuri amenajate. În 2015, statul roman cere o garanţie de patru ani pentru tronsoanele de autostrăzi scoase la licitaţie.

Situaţii derutante surprinse în momente diferite ale istoriei

În 2016 în Comarnic avem circa 40 km executaţi în regim de reparaţie, fără proiect, fără şanţuri, fără rigole. N-am învăţat nimic din istorie. Poate unii n-o cunosc, ceea ce e şi mai grav. Persoane iresproşabile au topit cu nonşalanţă resursele avute la dispoziţie fără să le pese. Oraşul nostru se ridică pe verticală între 600 şi 700 metri, dar gospodăriile izolate urca, ici-colo, la peste 1.000 metri. Actuala administraţie vrea să vindece drumurile, vrea să le facă funcţionale. Lucru dificil, relieful abrupt creează probleme, apa curge de pe versanţi şi iese la drumul mare, izvoarele rebele ţâşnesc la suprafaţă pământului. Sorin Popa, primarul localităţii, gospodarul actual al urbei, a identificat drumurile cu probleme din Comarnic. Cartierul Poiana a devenit câmpul său principal de acţiune, locul în care a acţionat cu predilecţie în ultima lună. A transferat la faţa locului aproape toate resursele Primăriei (oameni, utilaje, materiale). Zi-lumină, de la ora 8 dimineaţa până pe înserat, a executat toată gama de lucrări specifice: îndreptare, curăţare, balastare, decolmatare şanţuri, excavare, montare tuburi metalice. Străzile vizate: Bălăceni, Botoceşti, Poiana principal, Zona „Baronică”, Valea Saarului. Apa care curgea liberă pe mijlocul drumului a fost preluată pe tuburi metalice, drumul a revenit la menirea sa de bază, fiind uscat în totalitate. S-au efectuat lucrări în toate cartierele, nu numai în Poiana. În Ghioşeşti, pe Podul Boieresc, la „Rodica lui Baicu”, drumul a devenit impracticabil în urma ploilor căzute din abundenţă săptămânile trecute. Echipa de intervenţie de la primărie, în frunte cu viceprimarul Mihai Savu, s-a deplasat la faţa locului, a montat tuburi metalice, a acoperit şi tasat locul, astfel încât drumul şi-a recăpătat forma şi a redevenit utilizabil. În zona Moara Veche, zona Biţă-Manea, oamenii n-au avut cale de acces niciodată. Aceştia s-au deplasat prin grădini ca să ajungă la stradă. Inclusiv morţii şi i-au transportat prin grădini. Lucruri groaznice pentru secolul XXI. În acest moment au la dispoziţie o potecă de 150 de metri construită din pavele tip „biscuiţi”. E ceva! Relaţia primărie-cetăţean trebuie dezvoltată în ambele sensuri. Cetăţeanul face parte din acest parteneriat, trebuie să dea şi el o mână de ajutor la rezolvarea problemelor comunităţii. Pe strada Bătrioarei (zona Cotei) domnul primarul a cerut oamenilor să-şi sape branşamentele pentru apă, pentru a putea ulterior să se asfalteze drumul. Lucrurile s-au urnit, familia Cotei apucându-se de treabă. Urmează ca şi ceilalţi să-i urmeze exemplul.
Mai sunt locuri în Comarnic unde trebuie intervenit; drumuri cu probleme: Ghioşeşti (zonele Cărbunariţă; de la Bar Titi Potroanchenu până la Gheorghe Gheorghe; Topliţa), Podul lui Neag, Podul Vârtos, Vatra Satului (strada Merilor; strada Bătrioarei). Pentru rezolvarea lor e nevoie de mijloace tehnice, de timp, de bani şi iar de bani… Primăria Comarnic, săracă dar cu edili gospodari, a identificat o sursă de material ce trebuie pusă (provizoriu) pe drumurile localităţii. Luată gratis, criblura reziduală „bărbierită” de pe DN1 (tronsonul Valea-Larga – Posada) a devenit material salvator pentru drumurile din Comarnic. Tasată şi bine impregnată în sol criblura ţine la uzură 12-18 luni. Un lucru este evident, primarul Sorin Popa şi viceprimarul Mihai Savu sunt hotărâţi să rezolve neajunsurile cu care se confruntă oamenii, inclusiv drumurile localităţii. Şi, conform spuselor lor, vor să justifice salariile primite.  Calitatea drumurilor din Comarnic reprezintă unul din obiectivele strategice de dezvoltare locală ale oraşului nostru.

You may also like...

Leave a Reply