Măsura obedienței

raul baz

prof. Raul BAZ, editorialist

Principiul transparenței şi publicităţii
Procesul bugetar este deschis şi transparent, acesta realizându-se prin:
a) publicarea în presa locală, pe pagina de internet a instituţiei publice, sau afişarea la sediul autorităţii administraţiei publice locale respective a proiectului de buget local şi a contului anual de execuţie a acestuia;
b) dezbaterea publică a proiectului de buget local, cu prilejul aprobării acestuia;
c) prezentarea contului anual de execuţie a bugetului local în şedinţă publică.
Pentru cine nu știe, acesta este conținutul Art.8 din Legea 273 privind finanțele publice locale. Aflăm de aici că bugetul se adoptă obligatoriu cu consultarea populației. Iar dacă avem răbdare să mergem din aproape înaproape, consultând diverse alte legi, hotărâri, instrucțiuni și metodologii, o să aflăm lucruri foarte interesante. De exemplu, locuitorii fiecărei localități au dreptul să depună, în scris, în legătură cu bugetul localității, observații, plângeri, solicitări etc, pe care primăria este obligată să le ia în considerație și să le analizeze, după care să formuleze răspunsuri oficiale. Sunt foarte multe texte de lege care fac referire la dreptul cetățenilor de a fi informați și de a participa la procesul decizional. Texte care, în majoritatea lor, nu sunt cunoscute de cetățeni. Iar dacă totuși sunt cunoscute, rămân doar pe hârtie, pentru că aceia cărora le-ar putea fi de folos le ignoră. Care este premisa de la care pleacă aceste texte? Aceea că oamenii au drepturi și, în plus, atenție, doresc să le exercite. Nimeni nu va legifera, spre exemplu, pe tema dreptului cetățenilor de a scrie literatură, cu toate că foarte mulți dintre noi își doresc să facă asta. După cum nicăieri nu se va produce un text de lege care să prevadă că oamenii au dreptul să afle numele de fată al bunicilor materne ale angajaților primăriei. În primul caz e vorba despre un drept natural, care nu mai trebuie legiferat, în al doilea de un eventual drept care nu interesează pe nimeni. Dar faptul că se votează bugetul, structura lui, sumele alocate, distribuția banilor etc. etc. sunt informații pe care cetățenii au dreptul să le primească și, mai mult decât atât, ar trebui să fie interesați de ele. Multe primării din România țin seama de aceste lucruri. Iată, spre exemplu, ce anunț publica primăria din Cluj la data de 24.02.2017:

Primaria municipiului Cluj-Napoca a initiat procedura de consultare publica, in conformitate cu prevederile Legii 273/2006 privind finantele publice locale, privind Proiectul de buget al municipiului Cluj-Napoca.
Proiect buget 2017
Anexe
Lista obiectivelor de investitii
Potrivit Legii 273/2006, art. 39, persoanele interesate pot trimite sesizarile, observatiile, punctele de vedere in perioada 24 februarie 2017 – 10 martie 2017 la adresa de email:consultarepublica@primariaclujnapoca.ro sau pot inregistra adrese scrise la Serviciul Centrul de Informare pentru Cetateni, str. Motilor nr.7 sau la orice primarie de cartier, in atentia Directiei Economice. Craiova, Constanța, Pitești, Blaj, Suceava, Alexandria, Petroșani, sunt doar câteva exemple de localități în care legea este respectată și bugetul este pus în discuție publică. Oricine face o căutare simplă pe internet, găsește multe alte exemple. În unele cazuri, se pot urmări online înregistrările video ale ședințelor publice și pot fi văzuți cetățeni care participă, care pun întrebări, solicită modificări etc etc. E vorba aici de o manifestare a ceea ce se numește „democrație participativă”.
Ne-am putea aștepta ca la Sinaia lucrurile să stea la fel, adică sinăienii să fie chemați la dezbateri publice, confirm legii, măcar când vine vorba de buget. Mai cu seamă că orașul este condus de liberali, nu de reprezentanții vreunui partid antisistem. Când colo, ce să vezi? Propunerea de buget le-a fost trimisă pe mail domnilor consilieri în seara zilei de 28 martie, în condițiile în care ședința de buget urma să se țină pe 31, deci după numai trei zile. Nici vorbă de dezbatere publică, motiv pentru care orice locuitor cu drept de vot al Sinăii poate considera, pe bună dreptate, că i-a fost încălcat un drept stabilit prin lege. Singura reacție publică pe care am văzut-o este cea a consilierului local Călin Miloș, care a postat pe contul său de Facebook mailul de la primărie și a anunțat că se va abține la vot, în semn de protest. O atitudine de cetățean și de ales responsabil. Alături de Miloș, s-au mai abținut domnii Papadopol și Iosifescu. În rest, turma consilierilor a dat din nou măsura obedienței și a votat bugetul în liniște, încolonat, conform principiilor democrației originale instituite la Sinaia.

Pentru cine nu știe, acesta este conținutul Art.8 din Legea 273 privind finanțele publice locale. Aflăm de aici că bugetul se adoptă obligatoriu cu consultarea populației. 

În final, o întrebare retorică. Dacă, prin absurd, administrația din Sinaia ar fi procedat conform legilor și ar fi anunțat proiectul de buget cu o lună în urmă, fixând totodată un termen pentru dezbaterea publică, așa cum au făcut și fac an de an administrațiile din orașele conduse în mod democratic, s-ar fi implicat, oare, sinăienii? Și-ar fi exercitat ei dreptul de a interveni asupra proiectului, de a face propuneri etc etc? Tare mă tem că nu!

 

You may also like...

Leave a Reply