PÂINE ŞI CIRC

Conducătorii Romei antice au inventat conceptul „pâine şi circ”. Pentru a avea plebea de partea ei, aristocraţia romană organiza, cu ocazia diferitelor sărbători ale vremii, grandioase spectacole (lupte de gladiatori, reeditări de lupte navale, lupte cu animale etc) în arene special construite şi oferea gratuit „poporului” (grosul spectatorilor), pâine de cea mai bună calitate. În paralel cu delectarea „poporului”, mai marii zilei îşi declamau nemulţumirile faţă de duşmanii personali – în realitate adversarii politici – iar aplauzele mulţimii isterizate reprezentau echivalentul voturilor dintr-o campanie electorală „avant la lettre”. Obiceiurile romane au fost într-un fel reactualizate în zilele noastre de PNL. Pâinea a fost înlocuită de mititei garnisiţi cu bere sau fasole cu ciolan, iar circul cu concerte mamut, totul oferit gratuit de 1 Mai, 1 Decembrie, sau alte zile aniversare. Din recuzita romană, PNL a păstrat şi momentul defăimării adversarilor politici. Ca şi în antichitate, tonul ultrademagogic al conducătorilor romani este preluat „ad literam” şi de către epigonii din PNL. Ce este festivalul, în esenţă? Haideţi să ne gândim împreună … De o parte, marea mulţime căreia i se aruncă toate ingredientele necesare drogului social: muzică, mâncare, mult zgomot, discursuri, artificii etc. Mulţimea nu mai vrea, drogată, să se gândească la faptul că toate acestea sunt oferite din banii ei, că un spectacol în plus înseamnă şi o taxă în plus sau nişte kilometri de asfaltări în minus. Nimic nu mai contează, suntem veseli, suntem aproape fericiţi! Puterea latră pe toate canalele, dacă este nevoie, că toate acestea sunt din alţi bani, din diferite sponsorizări etc. Nu există sponsorizări! Este doar o poveste de adormit copiii. Oricine dă un leu Primăriei, primeşte ceva în schimb, nu de la oamenii din posturile respective, ci de la noi… Altfel nu îl va da niciodată pe al doilea, evident. Povestea cu sponsorizările, şpaga legalizată, înseamnă că sponsorii au primit gras, mult mai mult decât au dat.

De cealaltă parte, casta familiilor celor la putere. Nu se amestecă cu mulţimea, cu “norodul”. O tratează în cel mai bun caz cu indiferenţi. Iar dacă se amestecă cumva în gloată, nu o fac pentru că le face plăcere, ci ca un favor, sau ca o purificare personală (mai nou, se numeşte “baie de mulţime”). Asta în cazul în care intră cumva în arena circului. Şi intră, cei care sunt conştienţi că de gloata aceea depinde viitoarea lor putere. Pentru ei, cei din castă, are grijă Primăria să le organizeze un festin separat, pe banii publici. Am avut ocazia, noi, cei de la ziar, să participăm, la începuturile guvernării liberale, la asemenea festinuri… Glume proaste, aluzii grosolane şi sentimentul puterii absolute… De parcă puterea câştigată le-a dat peste noapte inteligenţa, subtilitatea şi tot ce le mai lipsea din bagaje… Cel mai rău, mai umilitor, este, aşa cum am văzut câteodată, când acest festin al castei locale este organizat separat dar nu departe de locul în care se distrează norodul. Probabil din plăcerea de a simţi mai bine diferenţa dintre “ei” şi gloată. Exemplul cel mai bun este Casinoul din Sinaia… Tăvălirea prin spaţii verzi şi scaune de plastic pentru prostime, în încercarea de a prinde un mic şi o bere mai ieftine şi marmură, oglinzi şi cristaluri pentru casta locală… în încercarea de a degusta cele mai fine produse ale cotizanţilor din zonă… Se mişcă prin gloată şi oameni care reuşesc să îşi asigure prin forţe proprii un trai decent şi îi doare-n cot de diferenţele sociale create cu această ocazie de cei din castă. Care se bucură pur şi simplu de orice prilej de viaţă, şi nu îi interesează nici puterea, nici problemele sociale ale celorlalţi. Dar marea majoritate a oamenilor din mulţime acceptă aceste festivităţi ca pe un drog, pentru a uita de viaţa de zi cu zi. Pentru câteva zile nu mai există facturi neplătite, sărăcia de acasă o schimbă cu strălucirea zgomotoasă a străzilor, iar certurile familiale sunt înlocuite cu muzica oferită cu generozitate calculată de pe estradele construite ad-hoc. Şi artificiile. Să nu le uităm. Acestea joacă un rol foarte important în memoria ulterioară a participanţilor la festivităţi. Toţi vor povesti ulterior ce bine s-au distrat ei la aceste serbări dar, dacă îi întrebi cum anume s-au distrat, cei mai mulţi îţi vor descrie, cu semne de exclamare după fiecare cuvânt, cât de frumos a fost spectacolul de artificii.

You may also like...

Leave a Reply