Oameni noi

Nicolae IOSIFESCU

Fost membru al Consiliului Local Sinaia în actualul mandat, ales pe listele PNL

ZIAR DE SINAIA este un ”spaţiu” de exprimare liberă, iar răspunderea pentru cele afirmate revine exclusiv autorilor în cauză. Redacţia şi colaboratorii nu îşi asumă responsabilităţi pentru punctele de vedere formulate de alţi contributori.

 

Marea majoritate dintre noi înjură, pe bună dreptate, politicienii de toate culorile, chiar dacă unii o fac preferenţial încercând să sugereze că nu toate partidele greşesc. Ziariştii, analiştii politici şi ce or mai fi cei ce se vântură pe la toate televiziunile, îi acuză de tot ce le trece prin cap pe aceiaşi politicieni. Adevărul este că toată lumea are dreptate atâta vreme cât nerealizările se văd la tot pasul cu ochiul liber. Foarte puţini discută însă care ar putea fi soluţiile pentru ca în viitorul nu foarte îndepărtat politicienii să ajungă la performanţe administrative fireşti ca rezultat al sistemului în care trăim cu toţii. Actualmente, partidele politice sunt cele care propun candidaţi pentru toate alegerile, candidaţi cărora, odată ajunşi în diferitele funcţii dorite, nici prin cap nu le trece să rezolve problemele ce le stau în faţă, iar dacă cumva se încumetă să o facă se dovedesc incapabili. Prin urmare principala eroare care se face este modalitatea în care se fac propunerile de candidaţi, dar mai ales relaţiile care stau la baza acestor nominalizări. Atunci când urmează alegeri, mulţi dintre cei ce speră că pot parveni se apucă să îl linguşească pe preşedintele organizaţiei de partid unde este arondat cu speranţa că poate va primi şi el un oscior sau chiar un ciolan zdravăn. Evident că oficial au dreptul să depună candidaturi toţi membrii partidului, numai că din nefericire preşedintele organizaţiei este cel care decide şi bineînţeles că o face după cum îl taie capul. Argumentul deciziei acestuia este de regulă loialitatea celor în cauză şi nicidecum capacitatea lor de a rezolva problemele edilitar – administrative. Întrucât preşedintele organizaţiei are ca scop principal menţinerea în funcţie dar şi controlul tuturor aleşilor, la întocmirea listei ţine cont în primul rând de slugărnicia candidaţilor care, cel puţin teoretic, îi garantează controlul absolut. Evident că în atare situaţie preşedintele organizaţiei nu face altceva decât să îşi consolideze poziţia în detrimentul profesional al administraţiei publice locale, cu repercusiuni calitative drastice în privinţa actului de administraţie. Devine clar că incompetenţii, oameni care sunt în stare să calce pe orice cadavru numai ca ei să îşi păstreze privilegiile, ajung în funcţii de demnitate publică pentru care nu au competenţele necesare, pentru că se pricep la pupincurism mai bine decât mulţi alţii. Soluţia pentru a anula acest mod aproape feudal de formare a listelor de candidaţi este dat de o recentă iniţiativă cetăţenească de reformă a legislaţiei electorale. Concret, propunerea este ca alegătorul să poată vota un anumit candidat aflat pe lista de partid indiferent de poziţia lui în aceasta. În acest mod orice candidat de pe orice listă devine o opţiune pentru alegători şi, ceea ce este şi mai important, dispar locurile considerate eligibile în care se cuibăreau linguşitorii preşedintelui. O astfel de prevedere retrage una dintre cele mai importante pârghii de putere din mâinile celor ce s-au aşezat temeinic în fruntea partidelor şi deschide competiţia pentru cei care chiar au competenţele necesare pentru administraţia publică. Dacă încercăm să ne imaginăm şi ce mecanisme se declanşează în interiorul partidelor, putem realiza că în acest mod, încet dar sigur, partidele se vor reforma sau pur şi simplu vor dispărea. Găştile şi bisericuţele din interiorul partidelor nu vor mai avea motivaţie de a exista şi prin urmare la alegerile din interiorul partidelor lucrurile vor decurge altfel. Mai simplu spus, aşa-zişii „baroni” nu vor mai avea la dispoziţie întreg arsenalul de motivaţii pentru ca ei să se menţină la putere şi drept urmare o bună parte dintre ei vor fi înlocuiţi. Când cei ce vor să candideze pentru funcţii publice nu vor mai depinde de vajnicul preşedinte de organizaţie, acesta va avea mari probleme să se menţină în funcţie. O astfel de propunere materializată va face ca votul cetăţenilor, în mod indirect, să remodeleze structurile din interiorul partidelor care vor fi nevoite să accepte principiile democratice ca fiind dominante în dauna actualelor forme autocrate de putere. În fapt, această propunere legislativă poate modifica, în favoarea noastră, a celor mulţi, modul în care se face politică în România şi poate aduce în funcţii de demnitate publică oameni oneşti si cu adevărat competenţi. Să auzim numai de bine.

You may also like...

Leave a Reply