Confuzia

Nicolae IOSIFESCU

Fost membru al Consiliului Local Sinaia în actualul mandat, ales pe listele PNL

ZIAR DE SINAIA este un ”spaţiu” de exprimare liberă, iar răspunderea pentru cele afirmate revine exclusiv autorilor în cauză. Redacţia şi colaboratorii nu îşi asumă responsabilităţi pentru punctele de vedere formulate de alţi contributori.

Principala atribuţie a administraţiei publice locale este asigurarea serviciilor publice pentru cetăţenii localităţii pe care o administrează. În goana după putere, unii dintre aleşii locali înţeleg atribuţiile ce le revin după cum le este lor pe plac, la marginea legii, dacă nu cumva chiar dincolo de ea. Am mai semnalat în paginile acestui ziar, atât eu cât şi alţi colegi de redacţie, greşeli şi chiar abuzuri ale administraţiei publice locale şi în primul rând ale primarului reales. Cu toate acestea realesul tace mâlc, nu încearcă să răspundă acuzelor ce i se aduc pentru simplul motiv că este vinovat şi nu are cum să se apere. Vinovăţia evidentă a realesului se poate vedea cel mai clar din proiectele de hotărâri pe care le iniţiază şi care sfidează atribuţiile legale ale primarului iar uneori chiar bunul simţ. Un exemplu în această privinţă este proiectul de hotărâre ce purta numărul 8 pe ordinea de zi a şedinţei din data de 22 noiembrie 2018, proiect devenit HCL 209/2018, privind achiziţionarea de către oraşul Sinaia prin negociere directă a celor trei chioşcuri comerciale situate în oraşul Sinaia, Calea Bucureşti DN.1 – km 117+750.

Lipseşte cu desăvârşire un studiu de oportunitate din care ar fi trebuit să rezulte motivul acestei achiziţii. În argumentaţia ce însoţeşte proiectul, primarul afirmă că: „achiziţionarea acestor spatii comerciale este necesară datorită faptului că sunt amplasate pe domeniul public al Oraşului Sinaia, într-o zonă dens circulată, urmând ca acestea să fie scoase la licitaţie publică în vederea închirierii şi desfăşurării de activităţi comerciale”. Fără o argumentaţie clară, singurul motiv ce pare a fi plauzibil este cel comercial, cu toate că nici acesta nu se dovedeşte a fi real. Dacă ar fi fost într-adevăr o activitate comercială intensă în acea zonă este greu de crezut că proprietarul chioşcurilor ar fi dorit vânzarea lor. Dar dacă am fi fost într-o asemenea situaţie în mod cert că ar fi avut un morman de solicitări şi sub nicio formă nu ar fi încercat să vândă Primăriei. Evident da, după cum ar spune unii, se poate vedea din cifrele de afaceri ale societăţii comerciale cu pricina cât de bine merge comerţul în acea zonă. Cert este că primarul recunoaşte că a negociat cu proprietarul acestor chioşcuri chiar dacă nu a avut mandat din partea Consiliului Local Sinaia. Mai mult decât atât, acesta propune negociere directă, pe care deja a efectuat-o, în loc de licitaţie publică aşa cum este legal conform Legii 215 art. 123 al 2).

Este evident că Primăria nici vorbă să aibă ca obiect de activitate negoţul şi prin urmare nici pe departe nu ar fi trebuit ca onor Consiliul Local să aprobe cumpărarea prin negociere directă a acestor chioşcuri care ulterior să fie scoase la licitaţie. De comerţ se ocupă, în mod normal, societăţile comerciale cu capital privat nu administraţia publică. În vremuri de mult apuse, într-un sistem care credeam că a dispărut, se practica un astfel de negoţ. În secolul XXI, într-o Românie europeană, aceste practici nu ar trebui să mai existe. De fapt nici nu este pentru prima oară când primarul decide la Primărie la fel ca la o societate comercială. Această confuzie, voită sau nu, face ca deciziile primarului să transforme Primăria din structură a administraţiei publice în societate comercială. Drept urmare, obiectivul Primăriei a devenit, de ceva vreme încoace, obţinerea de profit, prin mijloace mai mult sau mai puţin ortodoxe, în detrimentul serviciilor publice care ar fi trebuit să fie obiectivul principal, aşa cum este de altfel definit şi în legislaţie. Această modificare a obiectivelor ne demonstrează grava eroare pe care o face primarul, care nu este capabil să înţeleagă rolul său în administraţie şi nici al instituţiei pentru care a primit voturile sinăienilor. Asta se întâmplă atunci când primarul este ales şi reales de câteva ori, pentru că ajunge să creadă că are dreptul să facă orice îl taie capul, se rupe de realitate, se crede Dumnezeu şi drept urmare merge din eroare în eroare. Limitarea numărului de mandate a fost şi rămâne o soluţie cel puţin bună pentru administraţia publică, iar dovada cea mai bună este aplicarea acestei reguli la prezidenţia României. Nu ar fi rău de loc ca legiuitorii români să se aplece şi asupra acestei opţiuni.

Să auzim numai de bine.

You may also like...

Leave a Reply