FAŢA NEVĂZUTĂ A PELEŞULUI… POVEȘTI CU BANI MULȚI ȘI LEGI ALE TĂCERII… (III)

Directorul general al Peleșului, domnul Narcis Dorin Ion a ”catadicsit”, după ceva vreme, să răspundă întrebărilor noastre… Din păcate a făcut-o ”la mișto”… Spunem din păcate pentru că ne vedem nevoiți nu numai să le comentăm, ci și să trimitem aceste răspunsuri către Ministerul Culturii… poate domnii de acolo nu o să ne răspundă în doi peri și vor înțelege dedesubturile acestor demersuri jurnalistice…

Plecând de la niște informații primite pe adresa ziarului nostru, cum că la Muzeul Peleș lucrurile nu stau chiar așa de bine cum se insinuează, ne-am permis să adresăm câteva întrebări, șapte la număr, directorului general al muzeului, domnul Narcis Dorin ION… Timpul exagerat de lung de care domnul director a avut nevoie pentru a răspunde la întrebări (răspunsul, publicat în facsimil, are exact 21 de rânduri, cu fonturi mari) și modul ambiguu în care ni s-a răspuns ne fac să credem că am pus degetul pe o rană… Vom  publica detaliat întrebarea, răspunsul și comentariile noastre, punct cu punct.

            Întrebare: Având în vedere numărul crescut de turiști din acest sezon prelungit, cum sunt încasările Muzeului Peleș comparativ cu anii precedenți?

            Răspuns oficial: Încasările Muzeului Naţional Peleş sunt publice şi transparente şi pot fi consultate pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice, secţiunea „Transparenţă Bugetară”.

            Comentariu: Elegant răspuns… și are dreptate, dacă ne interesează ceva, trebuie să căutăm singuri, nu trebuie să primim mură în gură… Procedura de căutare pe site-ul Ministerului de Finanțe este una greoaie și foarte întortocheată, dar, pentru corecta informare a cititorilor noștri am parcurs-o… Nu pe toată perioada de când domnul respectiv are funcția pe care o are, ci pe patru luni… August și septembrie 2018, comparativ cu august și septembrie  2019. Am avut motivele noastre să alegem acele luni, pentru că Sinaia a beneficiat de un sezon excepțional… Absolut toți agenții economici din Sinaia au avut încasări mult mai mari în perioada respectivă a anului 2019, față de 2018. La Peleș, ce credeți? În 2018, luna august, venituri din prestări servicii 7.118.568,11, luna septembrie, venituri din prestări servicii 8.123.435,82. În 2019, luna august, venituri din prestări servicii 6.286.188,95, luna septembrie, venituri din prestări servicii 7.476.516,45. Diferență? Cu aproximativ 1,5 milioane lei noi mai puțin în 2019… Și asta numai în două luni… Care să fie explicația, domnule director, pentru că oricine își aduce aminte cozile infernale de la Peleș din lunile la care facem referire? 15 miliarde lei vechi… Cum o să ocoliți răspunsul la întrebarea asta, domnule director? O să ne târâți prin cine știe ce cotloane ale istoriei, aburindu-ne în fel și chip? Probleme de management defectuos? Personal nepregătit? Poate au cei de la minister o explicație…

            Întrebare: Cine este persoana sau persoanele care au decis ca biletele de vizitare a Muzeului Peleș să nu aibă marcate pe ele data și ora emiterii lor și care au fost motivele acestei decizii?

            Răspuns oficial: Biletele ce asigură accesul la vizită nu se tipăresc instantaneu, ci constituie obiectul unei proceduri de achiziţii publice, astfel încât sunt înseriate, neavând marcate data şi ora. Pentru informaţii suplimentare vă rugăm să accesaţi sistemul electronic de achiziţii publice sau site-ul instituţiei www.peles.ro, secţiunea „Achiziţii Publice”.

            Comentariu: Domnule director, faptul că biletele dumneavoastră sunt înseriate nu folosește la absolut nimic. Cine stă să verifice seria unui bilet la achiziție? Dar cu totul altceva ar fi dacă la ora 15, să spunem, un client vede că a primit un bilet emis la ora 9,00… Dumneavoastră poate nu știți, dar ”informatorii” noștri din Peleș ne-au șoptit că, dacă biletele ar avea ora și data, ar putea exista și surprize de genul acesta… Nouă ni s-a descris exact mecanismul unei asemenea surprize, dar nu avem nicio dovadă. Cade în sarcina dumneavoastră să verificați dacă, la Muzeul Național Peleș, un bilet poate fi vândut de mai multe ori. Noi credem că nu, dar comparația încasărilor ne ridică oarecare suspiciuni rezonabile…

            Întrebare: Cine este persoana sau persoanele care au decis că nu este oportună instalarea unor sisteme de acces vizitatori computerizate (cartele, bariere cu turnicheți) și care au fost motivele acestei decizii?

            Răspuns oficial: În condiţiile în care, în ultimii ani, funcţionarea Muzeului Naţional Peleş s-a derulat pe baza unui contract  care a fost prelungit trimestrial sau lunar, nu au existat surse financiare sustenabile pentru realizarea unei asemenea investiţii, conform BVC aprobat de către ministerul de resort.

            Comentariu: Domnule director, o să vă răspundem noi, mai pe șleau, pentru că nu avem niciun fel de doctorat. În perioada în care fostul director asigura interimatul, deci probabil cu puțin înainte să veniți dumneavoastră la cârma muzeului, acesta făcuse o adevărată obsesie în încercarea de a stopa furturile din încasările Peleșului… Vă prezentăm prima pagină a unui document cu numărul de înregistrare 6544 din 16.11.2015, semnat de Șef Serviciu Achiziții Publice și Administrativ, jurist Dragoș Sandu și aprobat de Managerul Interimar Mihail Ion Gorgoi, din care chiar înțelegem că se dorea stoparea unor probleme… Dumneavoastră nu înțelegeți același lucru? Cu 28,000 de euro  (noi înțelegem că banii existau pentru această achiziție, dar nu suntem specialiști) s-ar fi rezolvat problema scăderii încasărilor versus creșterea numărului de turiști. Apropos, domnul Dragoș Sandu mai lucrează la Muzeul Național Peleș?

            Întrebare: Cine și cu ce scop colectează banii ”aruncați” în fântânile din curtea interioară?

            Răspuns oficial: În curtea interioară a Castelului Peleş există o singură fântână decorativă care este acoperită încă din anul 1990 din raţiuni de conservare.

            Comentariu: Da, aveți dreptate, greșeala e a noastră, nimeni nu aruncă bani în fântâna din curtea interioară acoperită a castelului Peleș. Dar chiar nu v-ați dat seama la care fântână făceam referire? Chiar nu vreți să știți în ce fântână se aruncă bani? Ciudat, pentru că presa spune că la Bran știați exact care este treaba cu Fântâna Dorințelor cu grilaj metalic deasupra… Da, fântâna este exterioară, noi am greșit, un pic luați de val, dar evitarea răspunsului este evidentă, probabil tot din motive de securitate… Pentru că în exteriorul Castelului Peleș există camere de securitate, probabil mai scumpe decât o casă de marcat, care supraveghează exact și fântâna aia cu bani de care nu știți că există… La banii ăia făceam referire, poate verificați sistemul de supraveghere și ne spuneți și nouă cine îi strânge în fiecare seară… Pentru că sumele, ne spun sursele, sunt consistente…   

            Întrebare: Cine a ocupat postul de contabil șef al muzeului în ultimii 2 ani și când a fost scos acest post la concurs?

            Răspuns oficial: Funcţia de contabil şef este deţinută temporar, conform Legii 153/2017, art.30 alin (1) şi (2) de către doamna Daniela Costache (v.site-ul instituţiei).

            Comentariu: Întrebarea asta nu este a noastră, este a uneia din sursele noastre, care a comentat așa: //… angajată temporar de 2 ani” Serios, ce convenabil este să ai un contabil șef interimar, care, desigur are răspunderi limitate, nu!? De aceea în 2 ani nu te-ai grăbit să organizezi     și-un concurs prin care să aduci un profesionist, cu experiență în conducerea unui departament vital al unei instituții publice, care să facă, să propună bugetul spre aprobare, ministerului de resort. Fiind o situație “temporară”, totuși interimatul ăsta trebuie să se întindă pe o anumită perioadă de timp, nu trebuie să existe un interval temporar în care să se scoată postul la concurs, cui convine starea asta de interimat?//       

            Întrebare: Cine ocupă postul de jurist al muzeului și de când?

            Răspuns oficial: Postul de consilier juridic este vacant în urma încetării raporturilor de muncă ale salariatului care ocupa această funcţie.

            Comentariu:  După numărul  mare de procese ale Muzeului, nu mai vorbim de cele pierdute, e de la sine înțeles că nu există, nici măcar un consilier juridic interimar… Totuși, cine a reprezentat în instanță, și reprezintă, în procesele aflate pe rol, instituția? Avocații, vreo firmă de avocatură, sau cine? Apropo… Dacă este așa, a prevăzut doamna interimară cu pricina, în bugetul de cheltuieli și sumele plătite cu onorariile acestora /acestuia? A delegat Ministerul vreun consilier juridic care să reprezinte muzeul în instanțele respective? Deciziilor manageriale, prin faptul că nu ai un profesionist în domeniul juridic pus în urma unui concurs, acestora cine le dă viza de legalitate a departamentului juridic, avocații care merg pe la procesele Muzeului?

            Întrebare: DE CE NU SE POATE EFECTUA PLATA CU CARDUL LA CASERIILE MUZEULUI PELEȘ?

            Răspuns oficial: Comisioanele încasate de către băncile comerciale sunt foarte mari şi nu pot fi suportate de către Muzeul Naţional Peleş, instituţie publică de cultură a cărei activitate este susţinută exclusiv din venituri proprii.

            Comentariu: Aici chiar ne ofensați, domnule director… Orice băruleț cu două mese din Sinaia oferă posibilitatea plății cu cardul, fără să mai urle despre comisioanele băncilor comerciale… În plus, noi știm că acele comisioane pot fi negociate pentru servicii publice culturale… dar poate ne înșelăm noi… Cine mai știe? Oricum, este ciudat, dar nu noi suntem în măsură să analizăm foamea de cash și frica de bănci, ci organe specializate…

            În încheiere vă mulțumim pentru răspunsuri și, ca să terminăm într-o notă înaltă, vă adresăm o ultimă întrebare: Cât mai aveți de gând să rămâneți director general la Muzeul Peleș?

You may also like...

Leave a Reply