Noul Consiliu local al orașului Sinaia ”intră în pâine! Sinăieni, vi se pregăteşte ceva! Trecutul recent al S.C. TRANSPORT URBAN S.R.L. și S.C. SINAIA FOREVER S.R.L.(mai 2020)

Direcția Finanțelor Publice și Curtea de Conturi (Raportul de control nr. 210/03.03.2020 şi Decizia nr.6/03.03.2020 a Camerei de Conturi Prahova) au constatat, prin martie 2020, că Transport Urban are o datorie la bugetul local, pe anul 2018, în suma de 928.684,70 lei, din care: 903.125 reprezintă dividende pentru anul 2018 de la SC Transport Urban Sinaia SA, iar 25.559,70 lei reprezintă dobândă penalizatoare. Dobânzile au început să curgă de la 23.11.2019.

După mintea noastră, banii aceștia trebuiau să intre în bugetul local… până pe 23.11.2019…Și aveau și de unde, pentru că, pe anul 2018, din câte ținem noi minte, Transport Urban a mers bine, ba chiar foarte bine… Cu alte cuvinte, sinăienii ar trebui să simtă într-un fel sau altul că există acest Transport Urban, care administrează bunuri de multe milioane de euro, bunuri care, culmea, nu sunt nici ale puterii locale nici ale lui Transport Urban, ci ale sinăienilor.

            De fapt, din raportul administratorului pe anul 2019, aflăm că Transport Urban a înregistrat un profit brut de 5.812.656 lei. În susținerea celor afirmate, anexăm scanat probe ale afirmațiilor noastre…

…dar circul nu se opreşte aici.. Evident, Transport Urban plătește cei 928.684 lei către bugetul local, pentru că lumea este, în general, foarte sensibilă la Curtea de Conturi… Știm asta din trecut.

Dar aici intervine marea noastră uimire, și uimirea nu are legătură cu Transport Urban, ci cu aleșii locali… Ce fac acești aleși după ce Transport Urban plătește suma datorată?

Consiliul local Sinaia, ăla din trecut, aprobă, instantaneu am putea spune, un proiect de hotărâre de majorarea a capitalului social la Transport Urban Sinaia, cu ce sumă credeți? Păi, cu 900,000 de lei!

Poate pentru aleșii locali este evident că această majorare a capitalului social este în interesul sinăienilor, dar pentru noi nu este așa de clar, ba chiar avem senzația că aleșii dușmănesc bugetul local și par hotărâți să nu încaseze nimic de la firmele la care Consiliul local Sinaia este acționar unic sau majoritar… Dumneavoastră ce credeți, stimați cititori?

Fostul consiliu local reprezenta interesele sinăienilor sau ale TRANSPORT URBAN?

După toate acestea, era nevoie ca cineva să se ocupe și de interesele acestei societăți pe perioada pandemiei… Și cine credeți? Consiliul local Sinaia, evident… În aceeași ședință a consiliului, se milostivesc de faptul că biata societate este grav afectată de pandemie, astfel încât se apucă să reducă redevența datorată de aceasta bugetului local pe anul 2020. Adică fostul consiliu   și-a dat seama că societatea are probleme, și au redus drastic dările acesteia, de la 35.000 pe lună, dacă nu ne înșelăm, la 3500 lei… Consistent!

Ce contează că absolut toate societățile din Sinaia au probleme, că sinăienii au probleme, consiliul a hotărât să reducă unde trebuie!

Aceasta este partea bună a problemei, pentru că mai există și o parte foarte proastă, adică SINAIA FOREVER.

Acum câțiva ani buni, cred că putem vorbi de zece ani, Consiliul local Sinaia a aprobat înființarea unei societăți, SINAIA FOREVER… O societate care astăzi funcţionează în baza unui contract de delegare a gestiunii şi administrează următoarele bunuri şi servicii publice:

Centrul Internaţional de Conferinţe „Casino Sinaia”;

Cabana „Stâna Turistică Târle”;

Serviciul de Administrare a Oraşului;

Pieţele agroalimentare: Piaţa Unirii şi Piaţa Moroieni;

Cimitirul Şeţu.

            Ei bine, încă de la înființare, de când administrator era Radu Nicolae Savopol, societatea asta a înregistrat numai și numai pierderi uriașe… Ce este în neregulă? De ce mai există?

            Noi nu ne pricepem așa de bine la afaceri, dar o societate care administrează un monument istoric de talia Casino-ului din Sinaia, o cabană construită la standarde foarte ridicate, unicul cimitir din oraș și așa mai departe nu are cum să iasă în pierdere… Să ne înțelegem, aleșii locali nu au venit cu Casino-ul de acasă, este al sinăienilor… Nu au construit Cabana Târle din bani personali, ci din banii noștri… Discuția poate continua la nesfârșit… Dar se pare că nimeni nu este deranjat că, de ani și ani, societatea asta are pierderi peste pierderi…

            Cu atât mai inexplicabile sunt pierderile cu cât, de exemplu, noi cunoaștem o societate care nu face mai nimic altceva decât plantează panseluțe și arbuști prin oraș și nu a înregistrat niciodată pierderi, ba chiar am putea să spunem că din contră… Dacă merge așa de rău cu închirierea sălilor din Casino (la tarife extraordinar de mari), de ce nu se apucă Sinaia Forever de plantat panseluțe? Cererea de panseluțe a orașului este uriașă, plantăm și tot plantăm, la prețuri uriașe, până dă zăpada…

            De ce Sinaia Forever căpușează bugetul local în loc să se apuce de muncă?

Dacă tot a înregistrat pierderi enorme, Consiliul de Marionete al orașului Sinaia, ÎN MANDATUL TRECUT, s-a gândit să ajute societatea

Consiliul local al orașului Sinaia, ăla din mandatul trecut care, timp de patru ani, și-a bătut joc cum a vrut (sau cum a primit ordin) de banii sinăienilor, pe la sfârșitul lunii mai, când toți agenții economici din Sinaia erau pe burtă din cauza crizei generate de pandemie, a venit cu un gest de mare ”omenie”… S-a gândit că societatea asta dă prea mulți bani la bugetul local, că e criză, că la toți ne este greu și așa mai departe… Motiv pentru care emană un proiect de hotărâre prin care să reducă redevența plătită de Sinaia Forever către buetul local… Motivarea din referatul de aprobare, semnat de primarul orașului Sinaia (publicat în facsimil pe pagina anterioară), este foarte pompoasă:

”Având în vedere măsurile impuse de autorități în contextul pandemiei de COVID-19, care au dus la restrângerea dreptului la liberă circulație, limitarea sau suspendarea activității unor instituții sau operatori economici, consider oportună adoptarea unor instrumente care să protejeze loialitatea contractuală şi disponibilitatea de adaptare a raporturilor contractuale la provocările şi dificultăţile severe pe care aceștia le traversează.”

Consiliul aprobă scăderea redevenței cu 80 la sută. Nu 30, nu 50 ci pur și simplu cu 80 la sută! Ăsta da ajutor! 1100 de lei pe lună… Mai puțin, credem, decât orice agent economic care are un spațiu închiriat în Sinaia…Și pe ce perioadă? Doar pe anul 2020! Ce să mai comentăm? Ne este, pur și simplu, greață să mai încercăm să deschidem ochii cuiva… Problema este cu noul consiliu local, ce va face el în acest context?

Noul Consiliu local al orașului Sinaia

Consiliul local al orașului Sinaia 2019-2020, cel mai slab și mai slugarnic consiliu pe care l-am văzut noi în funcțiune ( și ne preocupă componența consiliilor locale de prin 1999, de când a apărut prima ediție a acestui ziar) și-a încheiat activitatea. Bine că și-a încheiat-o… Chiar dacă și-a dorit foarte tare o echipă cu care să umple orașul de binefaceri, primarul liberal s-a ales cu aproximativ aceeași echipă, cu excepția regretatului medic Șuvaina. 10 consilieri a avut în 2016, 10 consilieri are și în 2020… Deși s-a insistat foarte tare în campanie pe faptul că ”avem primar, facem echipă”, echipa a rămas tot aia.

Am putea să luăm nominal fiecare consilier al Partidului Național Liberal și să-l întrebăm ce anume a făcut el mai special pentru Sinaia, ce îl recomandă pentru un nou mandat și așa mai departe, dar credem că ar fi absolută pierdere de timp. Nu au făcut altceva decât să ridice mâna când li s-a spus, au făcut-o bine, deci au demonstrat ceea ce trebuia să fie demonstrat, și cu asta basta…

Cu totul altă situație avem de partea cealaltă a baricadei. Cei șapte consilieri ”opozanți” nu mai sunt din același aluat ca cei din mandatul trecut, așa că situația devine puțin mai delicată pentru clientela politică liberală din zonă. Chiar există o glumă a mandatului trecut, în care toți consilierii PSD erau numiți codificat ”consilieri PNL, aripa tânără. Am putea chiar să băgăm mâna în foc că o să iasă un pic de tămbălău când liberalii vor dori să-și satisfacă sau să-și recompenseze ”ortacii”.

Să ne explicăm. În mandatul trecut, absolut toate hotărârile erau aprobate instantaneu. Foarte multe din ele erau inițiate de executiv, câteva erau inițiate de ”cumnatul executivului și alte câteva erau inițiate de Comisia de urbanism. Indiferent de numărul de voturi necesare, ele erau aprobate… Cine ar fi îndrăznit în mandatul trecut, în afară de Călin Miloș, să ”mârâie” vreun comentariu? Nimeni!

Acum situația este cu totul alta. Există, pe lângă Călin Miloș, Pavel Georgini (este președinte al PSD Sinaia, suntem aproape convinși că, dacă vreun membru PSD va vota interesat vreun proiect, va zbura instantaneu din consiliul local, legea îi permite să facă asta), mai sunt Tibi Boghici și Tavi Birău (ambii USR), două persoane pe care executivul nu va putea să le constrângă în vreun fel sau altul să voteze cum dorește vreun client politic.

Aducem aminte sinăienilor că, la adoptarea unei hotărâri, aceasta se supune la vot în ședința Consiliului local. Pentru anumite hotărâri este nevoie de o majoritate simplă, și aici PNL-ul nu are nicio problemă, pentru altele, este nevoie de două treimi… Ei bine, aici liberalii nu mai au nici pe departe același confort ca în mandatul trecut… Le lipsesc două voturi, și nici nu prea au de unde să le cumpere, ca în mandatul trecut…

Dar adevărata problemă este următoarea…  Legea spune foarte clar care sunt hotărârile consiliului local care au nevoie de votul a 12 consilieri. ”Se adoptă cu majoritatea absolută prevăzută la art.5 lit.kk) a consilierilor locali în funcţie următoarele hotărâri ale consiliului local:

a) hotărârile privind bugetul local;

b) hotărârile privind contractarea de împrumuturi, în condiţiile legii;

c) hotărârile prin care se stabilesc impozite şi taxe locale;

d) hotărârile privind participarea la programe de dezvoltare judeţeană, regională, zonală sau de cooperare transfrontalieră;

e) hotărârile privind organizarea şi dezvoltarea urbanistică a localităţilor şi amenajarea teritoriului;

f) hotărârile privind asocierea sau cooperarea cu alte autorităţi publice, cu persoane juridice române sau străine;

g) hotărârile privind administrarea patrimoniului;

h) alte hotărâri necesare bunei funcţionări a consiliului local, stabilite prin legi speciale sau regulamentul de funcţionare al consiliului local.

La prima ședință a actualului Consiliu local Sinaia, le-au fost puse sub nas, în timpul ședinței, două proiecte de hotărâre privitoare la bugetul de venituri și cheltuieli ale celor două societăți favorizate așa de tare de consiliul trecut. Pur și simplu trebuia să aprobe rectificarea bugetului (și aici trebuie să înțelegeți că rectificare, în cazul celor două societăți înseamnă diminuarea drastică a veniturilor). Suntem anunțați că toți consilierii liberali au votat pentru, ceilalți împotrivă.

Noi nu avem studii în domeniu, dar proiectele au fost aprobate și hotărârile adoptate. Evident, meritul absolut al liberalilor. Este sau nu este legal? În acest moment, ne bucurăm că în Consiliul local Sinaia este un avocat care nu este liberal, poate ne luminează și pe noi.

Revenind la cele două societăți, nu înțelegem care era urgența adoptării celor două hotărâri, chiar în prima ședință… Câți din noii consilieri locali știu cât a fost bugetul Transport Urban sau Sinaia Forever în anii precedenți? Am mari dubii și că cei vechi, din barca liberală, știu, dar asta este deja altă problemă… Să fie adevărat zvonul aflat pe surse, că puterea locală pregătește fuzionarea celor două societăți? Că încearcă acoperirea găurilor sinistre create de un management defectuos? Vom trăi și vom vedea…

You may also like...

Leave a Reply