TOTUL PENTRU BINELE SINĂIENILOR

Transport Urban Sinaia şi viaţa sinăianului de rând

Pentru mine, Transport Urban Sinaia, această societate al cărei singur acționar este Consiliul local Sinaia, este o enigmă… Societatea are un patrimoniu de multe, foarte multe milioane de euro, societatea administrează o foarte mare parte din domeniul public și privat al orașului Sinaia, societatea are o evoluție fantastică, niște încasări uriașe, dar care este cu adevărat rolul ei este o problemă pe care eu, personal nu o înțeleg…

            Vă mai aduceți aminte cum a fost creată? Noi ne mai aducem aminte, așa, ca prin ceață… Orașul Sinaia a construit prima telegondolă… Am făcut un credit, am primit ceva bani de la guvern, am tot tărăgănat-o, ce mai, una peste alta, gondola a fost gata…             Atunci a fost creată societatea, evident, pentru binele sinăienilor… I s-a dat în administrare instalația de transport pe cablu, i s-a găsit un director general capabil… ce mai, toate bune și frumoase….

            Cum asta nu era suficient, i s-a dat în administrare și transportul local din Sinaia, cu autobuze cu tot… S-au mai cumpărat mijloace de transport,  s-au modernizat stații, totul pentru ca încasările acestei societăți să crească…

            Se pare că nici asta nu a fost suficient… Au mai căutat și au mai căutat aleșii noștri și au considerat de cuviință ca toate parcările din oraș să fie administrate de Transport Urban? Aici, altă ciudățenie… Parcările din oraș înseamnă, de fapt, încasările de pe parcările din oraș, pentru că, în afară de câțiva litri de vopsea, parcările astea nu costă nimic… Sau cel puțin nu au costat mare lucru… Vă dau ca exemplu parcarea uriașă de la Taverna Sârbului până la Cabana Schiori… Înainte de existența acestei societăți, acela era Drumul Nou al Cotei, cu două sensuri, construit de comuniști…. Acum un sens a fost anulat și transformat în parcare… o parcare cu foarte multe locuri, care nu a costat decât ceva vopsea… Barierele de la intrare și de la ieșire țin de exploatare, nu de investiția inițială…

            La fel și prima parte a Căii Codrului, la fel și Cuza Vodă, la fel și Octavian Goga, la fel și Bulevardul Ferdinand în zona Opler… Unde a fost posibil, a fost marcată o parcare și dată spre administrare acestei societăți, Transport Urban Sinaia.

            Ca un mic amănunt, chiar și bazele sportive din Sinaia (de la liceu, de la Mara) au fost date spre administrare tot societății Transport Urban Sinaia.

            Încă de la înființare, s-au pompat o grămadă de bani în societatea asta… s-au făcut împrumuturi uriașe pentru ei, s-a tot mărit capitalul social, s-au tot micșorat redevențele datorate de Transport Urban către bugetul local… Adică banii au circulat cam într-un singur sens, de la noi la societatea asta, invers mai puțin.

            Dacă aleșii locali fac ceea ce spun ei că fac, știți poveștile alea din campanie cu ”să vă fie mai bine”, adică nu precupețesc niciun efort pentru ca sinăienii să o ducă mai bine, nouă ni se pare că treaba asta cu societatea al cărei unic acționar este Consiliul local Sinaia, pentru care muncesc de rup, nu le iese prea bine. Adică sinăienii nu o duc mai bine pentru că există această societate, sinăienii nu o duc mai bine că această societate administrează o parte din averea lor (a sinăienilor, nu a aleșilor, să fie foarte clar), sinăienii nu plătesc impozite mai mici pentru că au investit banii şi patrimoniul orașului Sinaia în această afacere (de fapt, impozitul pe anul 2021 este majorat cu câteva procente față de cel din 2020, pentru că tot este pandemie și aleșii ne ajută). Atunci care este treaba, de ce e bine că există această societate? Pentru turiști?

            Noi avem astăzi 17 consilieri locali. Câți din ei credeți că știu exact care este treaba cu societatea Transport Urban? Unul? Doi? De fapt, câți bani încasează Transport Urban Sinaia zilnic, și ce se întâmplă cu banii aceștia?

            Am făcut zilele trecute o plimbare prin aglomerația de la Taverna Sârbului până la Schiori… Numărul extraordinar de mare de mașini parcate, la un tarif de 20 de lei, m-a tentat să fac un calcul. Am renunțat, pentru că sumele depășeau puterea mea de a număra zerouri. Cozile de la instalațiile de transport pe cablu au devenit proverbiale, totul a mers în plin… Poate cineva să socotească încasările zilnice ale societății Transport Urban Sinaia?

            O să spuneți că nici nu trebuie! Că este o societate al cărei acționar este Consiliul local Sinaia și că toate aceste date trebuie să fie publice… Povești… Eu vă spun că niciun consilier nu are habar despre încasările zilnice sau lunare ale societății despre care discutăm… Ei așteaptă, o dată pe an, prezentarea în ședința Consiliului local, raportul administratorului și se mulțumesc cu atât…

            Am putea să facem un exercițiu… Cunoaștem capacitatea de transport, număr de persoane pe oră, a celor trei instalații de transport pe cablu proaspăt construite, cunoaștem aproximativ numărul de locuri de parcare administrate de Transport Urban, tabla înmulțirii o cunoaștem sau avem calculatoare, o interpolare privind gradul de ocupare știm să facem, dar nu ar avea niciun rost. Hai să presupunem o cifră oarecare, să spunem 300.000 de euro pe zi… Cifra este din burtă, luată doar ca exercițiu… Cu ce îmbunătățesc acești 300.000 de euro viața sinăianului de rând, viața unui pensionar din Sinaia? Bietul de el nici măcar nu poate beneficia de ziua aia de transport gratuit cu gondola… Cu ce? Plătește taxe și impozite majorate de la an la an? Plătește! Are penalități dacă întârzie? Are! De bani de pâine sau medicamente îl întreabă vreun ales local? NU! Hai să spunem că, dintr-o dată, Transport Urban ar încasa nu 300.000 de euro pe zi, ci un milion! Credeți că viața pensionarului de care vorbim s-ar îmbunătăți? Ar spune aleșii locali, cei care îi reprezintă interesele sinăianului, că, urmare a creșterii spectaculoase a încasărilor la Transport Urban, redevența datorată de societate către bugetul local se triplează și că pensionarului i se diminuează sau i se anulează vreo taxă, vreun impozit pe apartament?

            În acest moment, ar fi bine să ne întrebăm în slujba cui se află Consiliul local, pentru că în slujba cetățeanului de rând, în niciun caz… Am speranța că, urmare a acestui articol, o parte din consilieri vor iniția un proiect de hotărâre privitor la transparența încasărilor societății Transport Urban Sinaia… Sinăienii au tot dreptul să știe cum sunt folosiți banii lor, ce încasări generează banii lor investiți, ce încasări generează administrarea patrimoniului lor… Și, evident, au dreptul să știe ce beneficii personale au din această afacere. Speranța moare ultima…

                                                            Sorin BUGAN

You may also like...

Leave a Reply